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martes, 12 de marzo de 2013

Programa del I Congreso Internacional sobre Teoría y Literatura Artística en España


I Congreso Internacional sobre Teoría y Literatura Artística en España

(Málaga, 10-12 abril 2013)

Miércoles, 10 de abril de 2013

9.30-10.00. Recepción y entrega  de documentación [Entrega de documentación en Auditorio]

10.00-10.30. Inauguración oficial [Auditorio]

10.30-11.30. Conferencia  inaugural. De  Res Bibliographica.  Comentarios  acerca de los tratados y textos teóricos y prácticos de arte en España. Antonio Bonet Correa. Catedrático Emérito de la Universidad Complutense de Madrid y Presidente de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando [Auditorio]

11.30-12.00. Descanso

1º mesa y 3º mesa. Artes visuales y Estereotomía

12.00.-13.00.  1º Ponencia de la sección 1. La identidad del artista a través de sus firmas en los tratados de Guevara a Palomino. Karin Hellwig. Zentralinstitut für Kunstgeschichte de Munich.[Auditorio]

13.15.-14.15. 1º Ponencia de la sección 3. Los rasguños de Alonso de Guardia y la práctica de la cantería española en la Edad Moderna. José Calvo López. Universidad Politécnica de Cartagena. [Auditorio]
  
Sesión de tarde

16.00-17.00.  2º Ponencia de la sección 1. El gusto por los primitivos.  Imágenes y documentos. Bonaventura Bassegoda i Hugas. Universidad Autónoma de Barcelona. [Auditorio]

17.15-18.15. 2º Ponencia de la mesa 3. Traza, descripción, razón. Lenguaje y grafismo en los tratados de corte de piedras. Enrique RabasaDíaz. Universidad  Politécnica de Madrid. [Auditorio]

18.30-20.30Comunicaciones en sesiones paralelas de las mesas 1 y 3.

Sección 1: Desarrollos teóricos, presupuestos ideológicos y directrices metodológicas: artes visuales [Sala de lectura]

·        María del Mar Albero Muñoz: Fisiognomía en las primeras cartillas de dibujo del siglo XVII en España. Universidad de Murcia.
·        Amaya Alzaga Ruíz: La traducción francesa de 1749 del Parnaso español pintoresco laureado de Antonio Palomino. UNED.
·        Ángel Justo Estebaranz: Influencias españolas en la tratadística quiteña: el tratado de pintura atribuido a Manuel Samaniego y sus fuentes. Universidad de Sevilla.
·        Fernando Marías Franco y José María Riello Velasco: La idea misma de arte. Un texto y un contexto olvidados de Pacheco polemizando con el Greco. Universidad Autónoma de Madrid.
·        Diana Urriagli Serrano: Afinidades electivas: el coleccionismo de pinturas en la Corte española y una probable influencia de la teoría artística mayansiana. Universidad Complutense de Madrid.
·        María Gertruda van Wamel: Transnational influences. A comparison between the treatises by Francisco de Holanda and Felipe de Guevara. University of Amsterdam.
·        Elena Vázquez Dueñas: Antigüedades y maravillas en el Comentario de la Pintura y Pintores Antiguos de Felipe de Guevara. Universidad Complutense de Madrid.

Sección 3: Desarrollos teóricos, presupuestos ideológicos y directrices metodológicas: construcción y estereotomía [Aula de educación]

·        Licinia Aliberti y Miguel Alonso Rodríguez: Sobre la práctia mensoria en los tratados de arquitectura españoles. Siglos XVI y XVIII. Universidad Politécnica de Madrid.
·        Ricardo García Baño: Autorías en el manuscrito de cantería atribuído a Pedro de Alviz (BNE Ms. 12686). Universidad Politécnica de Cartagena.
·        Natalia Juan García: La impronta de los tratados de estereotomía en los cuadernos de taller: los diseños del manuscrito de la familia a de arquitectos Tornés y su vinculación con el Libro de Traças de Cortes de Piedra de Alonso de Vandelvira. Universidad de Zaragoza.
·        Carmen Salmerón Avellaneda: Desarrollo teóricos y gráficos en el manuscrito de cantería atribuído a Juan de Aguirre. Mss 12744. Universidad Politécnica de Cartagena.
·        Rosa Senent Domínguez: Las bóvedas en la tratadística: planteamiento constructivo o concepción geométrica. Universidad Politécnica de Madrid.


Jueves, 11 de abril de 2013

2º mesa y 4º mesa. Arquitectura y Narrativas

9.30-10.30 1º ponencia de la mesa 2. Entre modernos y el antiguo romano Vitruvio: lectores y escritores de arquitectura en la España del siglo XVI. Fernando Marías Franco. Universidad Autónoma de Madrid.[Auditorio]

10.30-10.45 Descanso

10.45-11.45 1º Ponencia marco de la mesa 4. La literatura artística en España entre el clasicismo académico y la modernidad romántica. Ignacio  Henares Cuéllar. Universidad de Granada.[Auditorio]

11.45-12.15. Descanso

12.15-14.00Comunicaciones en sesiones paralelas de las mesas 2 y 4

Mesa 2: Desarrollos teóricos, presupuestos ideológicos y directrices metodológicas: arquitectura [Aula de educación]

·        Israel Belloso Garrido: Felipe II: estructurando la ciudad entorno al vacío. Universidad Politécnica de Madrid.
·        Rosario Camacho Martínez: El manuscrito "Sobre la resistencia de los arcos contra los estribos" en el marco de los estudios de arquitectura de la Real Academia de San Fernando. Universidad de Málaga.
·        Miriam Cera Brea: Los inicios de la historiografía arquitectónica en España: las noticias de los arquitectos y la problemática su doble autoría. Universidad Autónoma de Madrid.
·        Félix Díaz Moreno: De sillares y tinta. La difícil tarea de publicar tratados de arquitectura. Universidad Complutense de Madrid.

Mesa  4: Narrativas,  relatos,  géneros  y  construcciones  textuales  [Sala  de lectura]

·        Aurora Arjones Fernández: El relato del viajero moderno en la génesis de los valores del monumento. Universidad de Málaga.
·        Óscar Humberto Flores Flores: La conformación de un sustrato clasicista en la Nueva España. Universidad Nacional Autónoma de México.
·        David García López. Siguiendo a Palomino: biografías de artistas durante el siglo XVIII español. Universidad Complutense de Madrid.
·        Manuel García Luque: La lista de pinturas y esculturas “de mérito” de la catedral de Granada (1792). Universidad de Granada.
·        Laura García Sánchez: Narrativa literaria en la reconstrucción de un viaje real: de las tipologías textuales a la reflexión artística. Universidad de Barcelona.
·        Fernando González Moreno: Aproximación a una teoría del arte de ilustrar libros: Quijotes del siglo XVIII. Universidad de Castilla La Mancha.

Sesión tarde

16.00-17.00 2º ponencia de la mesa 4. Arquitecturas y proyectos escritos durante el siglo XVIII: del alfabeto arquitectónico a la utopía y otros relatos. Delfín Rodríguez Ruiz. Universidad Complutense de Madrid. [Auditorio]

17-15-18.15 2º Ponencia de la mesa 2. Entre la teoría y la práctica. El manuscrito de arquitectura de Hernán Ruiz el Joven. Alfredo Morales Martínez. Universidad de Sevilla. [Auditorio]

18.15-18.30 Descanso

18.30-19-15Comunicaciones en sesiones paralelas de las mesas 2 y 4.

Mesa 2: Desarrollos teóricos, presupuestos ideológicos y directrices metodológicas: arquitectura [Aula de educación]

·        Ignacio Javier Gil Crespo: La tratadística de fortificación en Canarias como fuente para el estudio de su arquitectura y construcción: las Descripciones de L. Torriani y Pedro Agustín del Castillo. Universidad Politécnica de Madrid.
·        Álvaro Pascual Chenel: La fundamentación teórica del uso de techumbres mudéjares en hispanoamérica y aplicaciones prácticas. Consejo Superior de Investigaciones Científicas de Madrid.
·        Carlos Plaza Morillo: Las apostillas de Hernando Colón a una copia del Vitruvio ilustrado por Fra Giocondo da Verona. Universidad Hispalense.

Mesa  4: Narrativas,  relatos,  géneros  y  construcciones  textuales  [Sala  de lectura]

·        Pedro Marín Boza: Autobiografía, texto de artista. Universidad Complutense de Madrid.
·        Bartolomé Martínez Oliver: Fiesta, poder y devoción en la Mallorca de los siglos XVII y XVIII. El discurso narrativo y el vocabulario artístico del arte efímero y procesional en los espacios urbanos y eclesiásticos. Universidad Autónoma de Barcelona.
·        Ramón Melero Guirado: El imaginario poético de Itálica. Universidad de Málaga.
·        Macarena Moralejo Ortega: Los escritos de Federico Zuccari a la luz de las propuestas narrativas de su hijo Ottaviano Zuccari y de sus amigos: Giovanni Mario Verdizzotti,
·        Flaminio Vacca, Pierleone Casella y Giovanni Maria Casini. Universidad Autónoma de Madrid.
·        José Luis Vega Loeches: Fray Francisco de los Santos y la Descripción breve del Monasterio de San Lorenzo el Real de El Escorial: estrategias narrativas y juicio crítico. Universidad Complutense de Madrid.

19.30-20.30 Teoría  y  literatura  artística  en  la  sociedad  digital: Reflexiones  en torno al Proyecto ATENEA [Auditorio]

Viernes, 12 de abril de 2013

5º mesa y  6º mesa Narrativas y nuevas aproximaciones

9.30-10.30 1º  Ponencia  de  la  mesa  5. Some issues and challenges in translating colour terminology and theory in art-historical texts. Helen Glanville. University of Cambridge. [Auditorio]

10.45-11.45 2º Ponencia de la mesa 5.El manierismo y la creación de un vocabulario  estético-crítico para la historia del arte: ensayo para un diccionario bilingüe italiano hispano. Juan María Montijano García. Universidad de Málaga. [Auditorio]

11.45-12.00 Descanso

12.00-14.15 Comunicaciones en sesiones paralelas de las mesas.

MESA 5: Vocabularios y terminologías [Sala de lectura]

·        Miguel Ángel Cajigal Vera: Midiendo con palabras: análisis terminológico de la primera edición castellana de la "Regla" de Vignola. Universidad de Santiago de Compostela.
·        Xesqui Castañer López: Transferencias terminológicas y conceptuales de la literatura artística española del siglo XVIII: Antón Rafael Mengs y Preciado de la Vega. Universidad de Valencia.
·        Jorge Tomás García: Fuentes clásicas en el libro II de Diálogos de la Pintura de Vicente Carducho. Universidad de Murcia.
·        Amparo Graciani García: Terminología asociada a la obra de tapia (siglos XVI-XVIII). Evolución, ambigüedades y variantes semánticas. Universidad de Sevilla.
·        Fabio Martelli y Eleonora Tossani: Aspetti del conservatorismo tardomanierista del Carducho. Analisi semantico-lessicale di alcuni passi del Dialogo de la Pintura. Università degli Studi di Bologna
·        Victoria Pineda: Poesía, retórica y teoría artística. Universidad de Extremadura.
·        Paula Pita Galán: Conceptos teóricos y vocabulario artístico en las Medidas del Romano de Diego de Sagredo: Naturaleza y Belleza. Universidad de Santiago de Compostela.
·        Javier Raposo Martínez: Terminología arquitectónica del Libro IV del De Architectura de Vitruvio según la primera edición española de 1582. Universidad de Santiago de Compostela.
·        Miguel Taín Guzmán: Terminología específica de cantería y carpintería en la literatura técnica de Domingo de Andrade, Maestro de Obras de la Catedral de Santiago de Compostela (1676-1711). Universidad de Santiago de Compostela.

MESA 6: Revisión historiográfica y nuevas aproximaciones de análisis [Aula de educación]

·        Maria Antonia Argelich Gutiérrez: La desigual fortuna crítica e historiográfica de El pintor Christiano y Erudito de Juan Interián de Ayala. Universidad de Lleida.
·        Antonio Rafael Fernández Paradas: Una cuestión de geografía: las historias del mueble español: historiografía y tendencias de análisis. Universidad de Málaga.
·        Ana Florido Arreza: Estado de la cuestión de los Discursos Apologéticos de D. Juan de Butrón. Universidad de Málaga.
·        José Pino Díaz: Caracterización  estratégica  de  la  investigación  española  reciente sobre  la  literatura  artística  de  los  siglos  XVI-XVIII,  según  ISOC. Universidad  de Málaga.
·        Iván Rega Castro: Manuel Murguía y los grabados fantásticos de Dietterlin o cómo (re)pensar el estilo de placas. Universidad de Lleida.
·        Sonia Ríos Moyano: Aprendizaje artístico vs. análisis cualitativo. Los Diálogos de Carducho y el arte de formular preguntas. Universidad de Málaga.

Sesión tarde                                

16.00-17.00  Ponencia  de  la  mesa  6. “Miracles unmasked”: El debate de las imágenes sagradas en la controversia del barroco. Felipe  Pereda  Espejo. Johns Hopkins University. [Auditorio]

17.00-17-15. Descanso

17.15-18.15 Recapitulación  y  conclusiones  [Auditorio]

18.30-19.30 Conferencia de clausura. Image X Text. William J. Thomas Mitchell.
Universidad de Chicago. [Auditorio]

sábado, 9 de marzo de 2013

Digital Mellini


Overview



Unpublished manuscript / Pietro Mellini
The Digital Mellini research project, a collaboration between the Getty Research Institute and the Department of Art History of the University of Málaga, Spain, takes an unpublished 17th-century manuscript—Pietro Mellini's 1681 rhyming inventory of paintings and drawings from his family's collection in Rome—as a point of departure. This unique document, held in the Special Collections of the Getty Research Institute, is at once an inventory of highlights from the collection of a prominent Roman family and a poetic text that assumes a certain visual and literary background on the part of its readers. The manuscript provides crucial primary evidence to art historians and other scholars who focus on provenance research, collecting patterns and habits, the social construction of taste, textual analysis of historical documents, and transfers of cultural capital. 
The research team, led by Murtha Baca of the Getty Research Institute and Nuria Rodríguez Ortega of the University of Málaga, will publish the inventory online, building the manuscript into a more complex digital workspace that takes advantage of a wide range of technology tools and Web resources. The project will also explore Web 2.0 methods of social information gathering and sharing to create a new kind of living, collaborative publication that offers expanded opportunities for research and communication. The broader goals of the project are threefold: first, to make this uniquely valuable scholarly resource widely available to researchers in art history and other fields of study, from linguistics to social history; second, to explore new methods and tools for digital publication with other art historians; and third, to develop a model for building collaborative digital publications that incorporate facsimiles of historical texts, computational tools for linguistic and visual analysis, and forums for scholarly communication and knowledge sharing.


Collections



Mock up of digital facsimile
Digital Mellini is built around an unpublished 17th-century manuscript located in the Research Institute's Special Collections. The research team is actively seeking out points of intersection with other research projects concerned with collecting and provenance and cultivating links with the work of the Getty Vocabulary Program, the Provenance Index ®, and tools like Iconclass.


Outcomes



The research team will produce a digital critical edition of Pietro Mellini's previously unpublished 1681 inventory, including a critical essay, facsimile, transcription, and translations into English and Spanish, as well as a research area for scholars and graduate students who will be able to annotate the document. Project researchers will also publish a number of art-historical and methodologically oriented scholarly articles.

Getty Voices: Digital Art History


Emitido en directo el 07/03/2013

Five participants in the Digital Art History Lab held March 5-7 at the Getty discuss the state of the field and the principles of networked scholarship.

• Hans Brandhorst, editor of the Iconclass system (http://www.iconclass.nl) and the Arkyves Web catalogue (http://www.arkyves.org/)

• Johanna Drucker, Bernard and Martin Breslauer Professor Bibliography in the Department of Information Studies and founder of the Digital Humanities program at UCLA

• Emily Pugh, Smith Postdoctoral Research Associate at the Center for Advanced Study in the Visual Arts (CASVA) at the National Gallery of Art, and Web developer for the online journal Nineteenth-Century Art Worldwide

• Nuria Rodríguez Ortega, chair of the Department of Art History at the University of Málaga, Spain

• Moderator: Susan Edwards, art historian and digital humanities technologist, J. Paul Getty Trust




Getty Voices: Resuscitating Art History


Emitido en directo el 04/03/2013

In the digital age, where is art history headed? Three art historians—Murtha Baca (head of digital art history access at the Getty Research Institute), Anne Helmreich (senior program officer at the Getty Foundation), and Susan Edwards (technologist in the Getty's web team) address questions about the state of art history, the emerging field of digital art history, and opportunities for using digital tools to make new discoveries.


It’s Time to Rethink and Expand Art History for the Digital Age


Tomado de http://blogs.getty.edu/iris/its-time-to-rethink-and-expand-art-history-for-the-digital-age/

Nuria Rodríguez Ortega 
Continuing this week’s conversation on Getty Voices about rethinking art history, art historian Nuria Rodríguez Ortega (a participant in this week’s Digital Art History Lab) argues that we must reestablish digital art history on a new ground, both adapting the field to the new Web landscape and broadening its scope to include the full spectrum of human attempts to make meaning of art.
Google Image Search result for Mona Lisa
But is it art history? Google Image Search result for “Mona Lisa”

Murtha Baca’s lucid and engaging post on The Iris yesterday raises important questions about what digital art history is/can/should be, and why art history seems to be lagging behind the other disciplines that have embraced the broad field of study we’ve been calling “digital humanities” since the end of the 1990s.
Let’s take a glance back: In 2001, scholars Willard McCarty and Harold Short envisioned the field of digital humanities like this. As you can see, there isn’t a trace of art history in the diagram. In 2004, Geoffrey Rockwell revised it like so; art is present, but not art history proper. Willard and Harold’s revised diagram—which Willard kindly shared for this post, noting that it needs a fundamental rethink—shows art and art history floating on the far-right edge of the humanities.

Diagramming the methodological commons (simplified version)

Diagramming the methodological commons. Courtesy of Willard McCarty and Harald Short
In 2004, the book Companion to Digital Humanities, edited by Susan Schreibman, Ray Siemens, and John Unsworth, dedicated only a brief chapter to art history. And a review of the annual conferences held by the Alliance of Digital Humanities Organizations (ADHO)—which can be considered the leading international Digital Humanities conference—reveals that presentations related to specific issues of artistic culture and art history represent only a small fraction—and this includes the most recent conference, held in Hamburg in July 2012. Another interesting example: in Spain, an Association of Hispanic Digital Humanities (HDH), of which I am a member, was recently established. But the entire executive board is made up of linguists and philologists.
In short, the general impression of the digital humanities today is of a field dominated by projects dealing with literature, linguistics, philology, textual studies, and so on. We art historians are light years away from this—we aren’t even part of the discussion.
I would like to pose the following question to my fellow participants in the Digital Art History Lab taking place at the Getty this week: Is it possible that we are focusing on the wrong things? If we take a look back and try to reconstruct the history of the convergence of art history, artistic culture, and computer technology, independently of what has come to be known as the digital humanities, we find a rich trajectory of precedents, full of initiatives, projects, and experiments—perhaps with fewer theoretical developments and critical reflections, but replete with examples of projects that, using the most advanced technologies of the time, paved the way toward better access, analysis, and understanding of art and its manifestations.
The Getty has always been at the forefront of these developments. The Getty Information Institute (GII), which I had the privilege to know directly in 1998 when I was a graduate intern in the Getty Vocabulary Program, was a paradigmatic example of leadership and innovation in this field during the 1980s and 1990s; fortunately, its legacy lives on in the Getty Research Institute, which absorbed several of the GII programs and three key players (Murtha Baca, Patricia Harpring, and Joe Shubitowski) when that entity was dissolved in 1999.
Another key organization has been CHArt (Computers and the History of Art), founded in London in 1985. We are fortunate to have Anna Bentkowska-Kafel, one of the most active and influential members of CHArt, here at the Getty this week for the Digital Art History lab. From its very inception, CHArt has had an expanded vision of Digital Art History, including not only strictly academic art-historical projects or initiatives related to access to data, but also everything related to artistic practice and visual culture. I believe that this is the kind of broad vision that we should have if we want to “re-establish” digital art history at this moment in time.
And we must not forget museums. Museums are an integral part of the world of art—they construct narratives and historical discourses; providing access to art is their core mission. In the age of the Internet, museums have been able to make their collections known to untold numbers of virtual visitors whom they could never have reached before. As early as 1968, the Metropolitan Museum of Art, in collaboration with IBM, organized a conference entitledComputers and Their Potential Application in Museums. For decades, museums have been using digital technology—and increasingly, Web 2.0 and social media tools like Facebook, Twitter, Pinterest, and YouTube—to reach a vast number of virtual users.
I believe that the “lag” in art history in relation to the digital age only becomes evident when we compare it to what is going on in the broader field of digital humanities, but not when we think of it as a line of research and a practice that has been developing in a parallel and almost autonomous way since the 1980s. In other words, digital art history and what we call digital humanities have had independent histories; each one has developed in function of the interests and problems related to the specific conditions of each discipline. It is certain that, while art historians have only relatively recently begun to value quantitative analysis, lexical metrics, and computational linguistics tools, these kinds of tools have been used for decades in fields like linguistics and the social sciences. However, the creative and innovative uses that museums have been making of social media tools has yet to be extensively exploited in digital library resources that are primarily textual in nature.
Where am I going with all this?
In the first place, as I mentioned above, I believe that we are in the midst of a “re-establishment”—not the beginning—of digital art history, in which, obviously, we have to take into account the specifics of our time: the new knowledge economy, new technical tools, and the changes brought about by the evolution of the Web, which has become an enormous data warehouse waiting for us to analyze it.
In the second place, I think that digital art history, without losing its ties to the digital humanities, needs to establish itself in accordance with its own idiosyncrasies, basing itself on the preceding decades of research, analysis, and exploration, which should in no way be devalued in comparison with the digital humanities.
In the third place, I believe that it is crucial that we focus our attention on the specific epistemological and methodological problems of our discipline, and that we include not only academic art history but also museums, art publications, art criticism, artistic creation, the reception of works of art by the public, and so on, under the rubric of digital art history.
The barriers related to infrastructure (or the lack thereof), the conservative mentality of scholars, the rigidity of the traditional academic system, the sustainability (or lack thereof) of projects, the prevalence of “the Saint Augustine Syndrome”—to use Murtha Baca’s very appropriate metaphor—are shared by all of the disciplines of the digital humanities. My Spanish colleagues in the fields of literature, linguistics, and philosophy are dealing with the same issues and problems as I am as an art historian. And here is where we should join forces.
In 2005, Will Vaughan in Digital Art History, which can be considered the first book to critically approach the problem of the existence of digital art history, defined this field as “a new kind of intellectual fusion.” This notion, which I have cited innumerable times, took on a new dimension when I read the introduction to the recent book Digital Humanities by Anne Burdick, Johanna Drucker, Peter Lunenfeld, Todd Presner, and Jeffrey Schnapp (MIT Press, 2012), which is available as an open-access PDF as well as in print form. In this book, the authors posit the field of digital humanities as a new way to produce knowledge based on the use of new research methodologies derived from the potential of computational linguistics and digital media, in which interdisciplinarity and transdisciplinarity become the essential nucleus: computation, design, visualizations, visual culture, data processing, statistical analysis, geospatial tools—they all converge, breaking down conventional borders between the various disciplines. In fact, one of the challenges of digital art history should be to use these methodologies shared with other disciplines for its own epistemological benefit.
So how can a project distinguish itself as digital art history in a scenario where methods, technologies, visualizations, and platforms are shared among various disciplines? From my point of view, the key is in the objectives and intellectual paradigms at the heart of art historical research. And this is why I firmly believe that what I am calling the “re-establishment” of digital art history presents us with an overarching task: to paraphrase Donald Preziozi, we need to “rethink art history” all the way back to its conceptual foundations.

lunes, 4 de marzo de 2013

Se convocan las Becas Fulbright para la ampliación de estudios artísticos y de gestión cultural en los Estados Unidos, curso 2013-2014


Se convocan las «Becas del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte/Fulbright» para la ampliación de estudios artísticos y de gestión cultural en los Estados Unidos de América, curso 2013-2014.

Más información en:

viernes, 1 de marzo de 2013

Los profesionales digitales más demandados estarán en los sectores del marketing y la comunicación

Tomado de Revista de Gestión Documental

El Observatorio Nacional de las Telecomunicaciones y la Sociedad de la Información (ONTSI) y la Fundación de Tecnologías de la Información (FTI) de AMETIC han presentado dos informes sobre los perfiles actuales y futuros de los profesionales del sector de los contenidos digitales.

El acto de presentación de los informes ha contado con la presencia del secretario de Estado de Telecomunicaciones y para la Sociedad de la Información, Víctor Calvo-Sotelo; la secretaria de Estado de Empleo, Engracia Hidalgo Tena; el presidente de AMETIC, José Manuel de Riva; y la presidenta de ADIGITAL, Elena Gómez del Pozuelo.

Tal y como se desprende del estudio ‘Oferta y demanda de profesionales en contenidos digitales’, el 63% de las empresas apuesta por desarrollar nuevas tendencias y el 69,1 % considera necesario que los trabajadores reciban una formación específica.

Según el segundo estudio ‘PAFET7: perfiles profesionales más demandados en el ámbito de los contenidos digitales 2012-2017′, elaborado por la Fundación FTI de AMETIC, durante los próximos cinco años, las empresas demandarán perfiles especializados en contenidos digitales, pudiendo crearse hasta 305.000 nuevos puestos de trabajo hasta el año 2017.

Nuevos perfiles profesionales requieren de formación específica
En este sentido, los especialistas en marketing y comunicación digital serán los perfiles profesionales más demandados (81%) seguidos de los diseñadores digitales y de los programadores, aunque también serán requeridos expertos en estrategia y gestión de negocio o especialistas legales.

Ambos estudios coinciden en que existe un desajuste entre la oferta formativa y la demanda de las empresas debido a la falta de formación específica, la poca estabilidad laboral y la inadecuada cualificación de los trabajadores. Sin embargo, según ha afirmado Víctor Calvo-Sotelo, nos encontramos ante “una oportunidad de modernizar la economía española”.

Para leer más: http://www.revistagestiondocumental.com/2013/02/28/los-profesionales-digitales-mas-demandados-estaran-en-los-sectores-del-marketing-y-la-comunicacion/